Nova estrategia 2022 de World Press Photo

La World Press Photo Foundation ha introduït una sèrie d’importants novetats al seu reconegut concurs internacional. El seu objectiu és que els guardons que atorga resultin més diversos, inclusius i, per tant, més fidels a l’hora de representar el millor fotoperiodisme de tot el món.

Tot seguit, traduïm el text publicat al 2021 per l’Anna Lena Mehr, directora del concurs World Press Photo, i en què explica en detall aquests canvis i les raons per aplicar-los a partir del 2022.

Canvi a un model regional en el concurs mundial

Per Anna Lena Mehr, directora del concurs World Press Photo

Fa un temps que el desequilibri en la representativitat dels participants, les històries i els guanyadors del nostre concurs és una cosa que ens preocupa. El 2021 només el 7% dels participants procedien d’Amèrica del Sud, el 5% del sud-est asiàtic i Oceania i el 3% d’Àfrica. Això no representa gens tot l’increïble talent del fotoperiodisme al món.

Necessitàvem mirar el concurs des d’un angle diferent: canviar el format en què s’organitza i com es jutgen les candidatures per millorar la representació de les regions que històricament han estat subrepresentades als nostres concursos. El model de concurs ha de proporcionar una plataforma on es pugui escoltar una multiplicitat de veus, i es puguin veure històries, perquè ens puguem convertir en una organització que reflecteixi el món.

Adoptar un enfocament territorial

Com un pas per augmentar el nivell de representació internacional, el Concurs de Fotografia 2022 funcionarà amb un sistema regional que inclou sis regions:

  • Àfrica
  • Àsia
  • Europa
  • Amèrica del Nord i Amèrica Central
  • Amèrica del Sud
  • Sud-est d’Àsia i Oceania
Mapa que mostra la nova divisió en 6 grans regions del concurs internacional de fotografia World Press Photo.

Per què aquestes sis regions?

Aquestes regions van ser triades per una sèrie de raons clau:

  • Diversitat: tenir sis regions ens permet presentar una varietat més gran d’històries i, per tant, ofereix l’oportunitat d’una representació més global entre participants i guanyadors.
  • Geografia: Aquest model és el més proper a la divisió de continents al món. Es basa en la classificació de països i regions segons la norma UN M49.
  • Testat amb anterioritat: aquesta divisió ja ha estat utilitzada per la World Press Photo Foundation al Programa de Talent Global 6×6, a la Joop Swart Masterclass ia la selecció del jurat, i ha funcionat bé en aquests contextos.

Hi ha un parell de regions «híbrides»:

  • Amèrica del Nord i Amèrica Central: la combinació d’aquests dos territoris brinda més oportunitats per destacar històries de Amèrica Central i Amèrica del Sud de forma diferenciada, en equilibrar millor la quantitat de països a totes les regions.
  • Sud-est d’Àsia i Oceania: decidim agrupar aquestes regions, ja que Oceania no constitueix una població mundial suficient per ser una regió pròpia. Aquesta mateixa agrupació es va utilitzar al nostre Programa de Talent Global 6×6 i amb ella vam veure més diversitat d’històries i fotògrafs.

En participar al concurs anual World Press Photo, els fotògrafs ingressen les seves fotografies i històries partint de la regió on van captar-les. Així doncs, per exemple, les històries/fotografies preses al Canadà seran avaluades al concurs regional d’Amèrica del Nord i Centreamèrica, per un jurat d’aquests mateixos territoris. Per veure quins països pertanyen a cada regió, obtingueu més informació (en anglès) aquí.

Per descomptat, agrupar els països del món en regions és complex i cap divisió és perfecta. Al final, el nostre objectiu principal és augmentar la diversitat de veus i històries entre els nostres guanyadors, i esperem que aquest model regional ho permeti.

Un canvi a categories basades en el format

En haver escollit un model regional, vam dirigir doncs la nostra atenció cap a les categories. I ens vam adonar que no necessitàvem determinar temàtiques per al jurat. Sabem que els temes que són importants sortiran igualment a la llum i moltes històries toquen més d’un tema.

En el meu temps com a part de l’equip del Concurs, he assistit a innombrables sessions d’avaluació en què, de vegades, el jurat canviava les fotografies entrades en una categoria cap a una altra, perquè sorgien dificultats en decidir quin tema pertanyia realment una història o, sobre tot, perquè les categories temàtiques facilitaven la selecció dels guanyadors de forma estructurada. Ara que estem treballant amb concursos regionals, plantegem un procés nou.

A cada regió, les persones participants poden enviar el seu treball a quatre categories basades en el format:

  • Fotografies individuals: fotografies úniques.
  • Reportatges gràfics: una història composta per 3-10 fotografies.
  • Projectes a llarg termini: projectes sobre un mateix tema, desenvolupats al llarg de com a mínim 3 anys i que continguin entre 24 i 30 fotografies.
  • Format obert: una nova categoria que acull una varietat i/o combinació de mitjans narratius en què el principal contingut visual és la fotografia fixa. Les candidates a aquesta categoria poden incloure, per exemple (encara que no només), imatges d’exposició múltiple; collages fotogràfics; stitching per crear panoràmiques; políptics; documentals interactius; breus vídeos documentals.

Aquestes categories integren també imatges que documenten instants noticiables, successos i conseqüències, així com problemàtiques o solucions socials, polítiques i ambientals.

A més a més, aquestes categories basades en el format abasten totes les categories temàtiques de concursos anteriors (notícies d’actualitat, temes contemporanis, medi ambient, naturalesa, esports, retrats, etc.), que desapareixen com a tals. Per tant, s’accepten imatges sobre una àmplia gamma de temes, i cal seleccionar la categoria únicament a partir del format en què es presenten les històries.

Centrar-se en la fotografia

Com es pot veure a partir de les noves categories basades en format, el Concurs 2022 se centra en la fotografia fixa, alhora que inclou una categoria oberta a una gamma més àmplia de tècniques. Per tant, per mantenir la nostra perspectiva, sentim haver d’acomiadar-nos del Concurs de Narrativa Digital després d’11 anys d’èxit. Entenem que això pot decebre a algunes persones, però amb la nova categoria de Format Obert, encara oferim l’oportunitat de presentar treballs que combinin vídeo, animació, gràfics, il·lustracions, so o text. Tot i això, el principal contingut visual del projecte ha de ser la fotografia fixa.

El jurat global del concurs 2022

Com afectarà això el procés d’avaluació?

A cada regió, hi haurà un jurat diferent, format per professionals d’aquesta regió i/o que hi treballen, que triarà una preselecció dividida en les noves categories. Amb el seu coneixement del territori, les persones membres del jurat estaran més ben preparades per jutjar les històries i poder ubicar-les en un context cultural, polític i social.

A partir de la selecció dels jurats regionals, un jurat global decidirà els guanyadors regionals i, a partir d’aquests, els guanyadors globals. D’aquesta manera, volem evitar que tots els guanyadors regionals premiïn històries similars. Per exemple, al Concurs 2021, la pandèmia de COVID-19 va ser un tema recurrent a tot el món. Amb el nou model, existiria el risc que cada jurat regional triés fotos que mostrin la pandèmia i, per tant, els guanyadors no retratarien una àmplia gamma d’històries. Per això, el jurat global seleccionarà tant els guanyadors regionals com els globals.

Tenir un model de concurs regional té com a objectiu garantir que els resultats equilibrin les històries de tot el món. No obstant això, perquè això sigui realment representatiu del món, és clau que un percentatge de fotògrafs siguin nadius o residentes en la regió on fotografien. Encara que s igual de valuós tenir punts de vista locals i externs, en la nostra anàlisi de concursos anteriors no hi havia prou equilibri entre les dues perspectives.

Per tant, hem decidit proporcionar al jurat una quantitat limitada d’informació sobre la persona que ha fet les fotografies, per intentar compensar la manca de representativitat de gènere i teritorial. El 2015, el percentatge de participants que es van identificar com a dones va ser del 15 %. Al Concurs de fotografia de 2021, això va augmentar al 19 %, que malgrat ser una millora no era prou representatiu de la realitat.

En proporcionar al jurat informació addicional sobre el fotògraf, volem brindar-li les eines que necessiten per comprendre una foto dins del seu context i permetre una millor representativitat de les obres guanyadores. La qualitat de les fotografies i les històries continua sent la qüestió principal, i només es premiarà el millor fotoperiodisme de l’any; tanmateix, volem que els nostres jurats comprenguin millor la perspectiva global. Aquesta informació addicional se’ls oferirà després de les rondes inicials d’avaluació quan el jurat comenci a considerar el context de cada foto. El nom del fotògraf/a no es revelarà en cap moment durant el procés del jurat.

Aquests canvis són part d’un viatge més llarg

La nostra nova estratègia és un pas per aconseguir més diversitat entre participants i guanyadors del nostre concurs, així com el començament d’un procés d’aprenentatge en què ens complau embarcar-nos.

Des del 2015, augmentem la transparència al voltant del nostre concurs mitjançant la publicació anual d’estadístiques de diversitat (consulteu aquí els números del 2021). Els jurats del nostre concurs inclouen un 50% de persones que s’identifiquen com a dones, així com membres de les nostres sis regions globals. Tot i que aquests són passos importants, hem de continuar la feina per aconseguir una indústria del fotoperiodisme més inclusiva i diversa, i per oferir una representació més precisa del món.

Som conscients que aquesta nova estratègia pot generar preguntes, i hi ha diversos elements que es continuaran perfeccionant. Pots trobar més informació a les nostres preguntes freqüents i a la declaració de la nostra directora executiva, Joumana El Zein Khoury.

NdT: tots els enllaços de la carta que aquí reproduïm porten a informació en anglès de la web de World Press Photo Foundation.